محمد خسروي

محمد خسروي "آیینه یزد :نان قوت غالب مردم است. همه ممكن است همه چيز نخورند ولي نان غذاي اصلي است. در فرهنگ ايراني نان داراي خير و بركت است. از گذشته‌هاي دور اين بركت را كه بر سفره مي‌نهادند اول بر آن بوسه مي‌زدند و بعد مي‌خوردند.
پدران و مادران در دعا براي فرزندان مي‌گفتند: ان شاءالله هميشه آبت سرد و نانت گرم باشد. اگر تكه‌اي از نان در كوچه و معبر مي‌يافتند كه سهواً دور افتاده بود بر مي‌داشتند و در صورتي كه قابل خوردن نبود برشكاف ديوار مي‌نهادند كه مورد بي‌حرمتي واقع نشود.
در آداب اسلامي آمده است كه وقتي بر سفره نان نهاده شد ديگر منتظر نان خورش نباشيد. با كارد آن را نبريد. چيزي روي آن نگذاريد و مطالبي از اين دست كه همه حاكي از حرمت گذاشتن بر نان است زيرا غذاي اصلي است.
دولت در تهيه ارزاق عمومي نسبت توليد و واردات گندم را بايد به نسبت جمعيت 75 ميليوني بسنجد يعني براي همه مردم در نظر بگيرد. ثروتمند و گدا، فقير و غني، ‌شهري و روستايي، جوان و پير همه نان مي‌خواهند هر كس بر سفر‌ه‌اش از اين بركت نباشد گرسنه است و اگر نان باشد و ديگر هيچ!
به هر حال قوت لايموتي دارد. معلوم نيست چرا و به چه دليل و علتي اين روزها يك مرتبه قيمت نان در شهر دارالعباده از 20 تا 30 درصد يا بيشتر افزايش يافته است. در پي نوسانات قيمت كالاهاي ضروري و موردنياز مردم كه گفته مي‌شد تابع تغييرات طلا و ارز و تحريم‌ها و مسايل سياسي و غيره مي‌باشد، نان نبود. نان قرار بود در مرحله دوم طرح هدفمندي يارانه‌ها و افزايش يارانه مردم از بابت سهم نان اضافه شود كه عوامل دولت صراحتاً اعلام كردند فعلاً مرحله دوم هدفمندي مسكوت مي‌ماند و اجرا نخواهد شد. اكنون چگونه است كه نان در بعضي از استان‌ها و از جمله يزد بي‌رويه قيمتش افزايش يافته و دستگاه‌هاي مسوول نيز توضيحي نمي‌دهند؟ اين روزها گراني و تورم بيداد مي‌كند. حتي عده‌اي از آيات عظام و مراجع نيز صداي اعتراضشان بلند است و سفره اقشار آسيب پذير از جمله كارگران، مستمري بگيران، ‌يا بازنشستگان و روستاييان وآنها كه درآمد محدود و معيني دارند روز بروز كوچكتر و محدودتر و تنگ تر مي‌شود.
اگر با كمال تاسف بهاي گوشت و مرغ و تخم مرغ و برنج و شير و ماست و ميوه و انواع خوراكيها افزايش يافته و از سفره مردم حذف شده گفته مي‌شود زهي توفيق كه نان اين ركن ركين براي سد جوع و رفع گرسنگي كافي است اما نان اگر با افزايش بي رويه قيمت بخواهد از سفره نيازمندان و فقيران و اقشار كم درآمد وآسيب پذير كه بخش وسيعي از جامعه امروزند كنار رود ديگر بايد سفره را جمع كرد و چقدر آنروز سخت و دشوار و نگران كننده خواهد بود!
توقع اين است كه مسئولين استان و كشوري اين مهم را پيگير و پاسخگو باشند و براي مردم در رسانه‌ها توضيح دهند و قيمت نان را به وضعيت قبلي برگردانند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا